Reglement Jan Rijk Jeugd Tour 2024 (versie 12 maart 2024)

  1. De Jan Rijk Jeugd Tour (JRJT) wedstrijden in 2024 zijn bestemd voor jeugdgolfers van de deelnemende verenigingen geboren in 2006 of later. Zij dienen in bezit te zijn van Baanpermissie bij hun homecourse of minimaal handicap 54 volgens het World Handicap Systeem (WHS).
  2. Er wordt gespeeld in de categorieën Baanpermissie, HCP-hoog (36.1-54) en HCP-laag (11.6-36.0). Per vereniging wordt bepaald voor hoeveel deelnemers per categorie de inschrijving openstaat.
  3. De officiële golfregels van de R&A zijn van toepassing. Dit reglement betreft aanvullingen specifiek voor de Jan Rijk Jeugd Tour.
  4. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdcommissie van de organiserende vereniging in samenspraak met de centrale organisatie van de JRJT.
  5. Deelname kosten per vereniging per seizoen zijn € 100,00, welke voor aanvang van het JRJT seizoen door de vereniging dient te worden voldaan. De vereniging ontvangt hiervoor centraal ingekochte prijzen en ondersteuning door de centrale JRJT organisatie.
  6. Het maximum aantal deelnemers per wedstrijd is door de organiserende vereniging te bepalen. Als er minder dan 15 inschrijvingen zijn voor een wedstrijd, dan kan deze wedstrijd worden afgelast. Per vereniging kunnen er altijd 5 spelers deelnemen, bij eventuele lagere totaal inschrijving kunnen er mogelijk meer per vereniging inschrijven.
  7. Indien een wedstrijd uitvalt of wordt gestaakt, bijvoorbeeld door slecht weer, dan zal deze wedstrijd niet worden overgespeeld.
  8. De deelnemende verenigingen melden voor het seizoen wie de contactpersonen zijn voor de JRJT met daarbij het e-mailadres en 06-nummer van deze personen.
  9. Deelnemers aan een wedstrijd dienen zich in te schrijven via de eigen jeugdcommissie of contactpersoon van hun golfvereniging.
  10. Voor aanvang van de wedstrijden inventariseren alle deelnemende verenigingen welke van hun jeugdleden interesse hebben om deel te nemen aan de JRJT. De gegevens van deze jeugdspelers worden doorgestuurd naar de centrale organisatie van de JRJT in een vast format. Het gaat daarbij om de volgende gegevens:
    1. Voor- en achternaam
    2. Geboortedatum
    3. Gender (niet verplicht)
    4. Actuele WHCP
    5. GSN (NGF-nummer)
  11. Deze gegevens dienen uiterlijk om 20.00 uur op de dinsdag voor de wedstrijd doorgegeven te worden aan de centrale organisatie van de JRJT.
  12. De centrale organisatie van de JRJT voegt alle inschrijvingen samen en stelt die beschikbaar aan de organiserende vereniging in een spreadsheet met daarin de actuele gegevens van de deelnemers (deze spreadsheet dient ook gebruikt te worden om de uitslag van de wedstrijd aan de centrale organisatie door te geven). De organiserende vereniging maakt de flight-indeling en stuurt die uiterlijk 24 uur voor de wedstrijd naar de contactpersonen van de deelnemende verenigingen met daarbij de details van de wedstrijd en het telefoonnummer van de wedstrijdleiding.
  13. Bij iedere flight dient een flight-begeleider/marker mee te lopen (voor HCP-laag mag een uitzondering gemaakt worden). Dit bevordert de snelheid in de baan, veiligheid en een correcte score. Voor elke wedstrijd dient daarom iedere vereniging per 3 aangemelde spelers een flight-begeleider te leveren. Als er 5 spelers worden aangemeld dan dienen er 2 flight-begeleiders te worden geleverd. De flight-begeleider moet wel enige kennis hebben van de golfregels en golf etiquette. Van de flight-begeleiders dient vermeld te worden wie zijn/haar kind is dat meespeelt als dat niet uit de namen blijkt. Ouders (evenals familieleden/vrienden) mogen geen flight begeleider zijn bij de flights waarin hun eigen kinderen spelen. Flight-begeleiders houden altijd een schaduwkaart bij. Die moet overeenstemmen met de kaarten van de spelers en samen met de kaarten van de spelers worden ingeleverd. ‌
  14. Deelnemers die verhinderd zijn moeten dit zo snel mogelijk aan de jeugdcommissie of contactpersoon van de organiserende vereniging melden.
  15. Deelnemers die op de wedstrijddag zelf verhinderd blijken te zijn, dienen dat direct telefonisch aan de wedstrijdcommissie van de organiserende golfvereniging melden.
  16. Deelnemers moeten zich tenminste 45 minuten vóór shotgun start of 45 minuten vóór hun starttijd melden bij de wedstrijdtafel. Alle wedstrijden worden op zondag gespeeld en beginnen tussen 14.00 uur en 15.00 uur.
  17. Deelnemers dienen om mee te mogen doen bij de wedstrijdtafel € 10.- inschrijfgeld te betalen.
  18. De organiserende vereniging voorziet voor de wedstrijd de deelnemers van driving range ballen om in te slaan en na afloop van de wedstrijd een hapje en een drankje. Iedere vereniging betaalt dat uit het inschrijfgeld van de deelnemers.
  19. De wedstrijdvorm is Stableford.
  20. De wedstrijden op lange banen worden gespeeld over 9 holes. Op par-3/4 banen kan er ook over 18 holes worden gespeeld.
  21. De organiserende vereniging bepaalt van welke kleur tee er per categorie wordt afgeslagen. Per categorie slaat iedereen (zowel jongens als meisjes) van dezelfde kleur tee af.
  22. Caddies zijn niet toegestaan.
  23. Behalve de deelnemers en flight begeleider is het niet toegestaan voor andere personen om mee te lopen met de flights in de baan. Publiek is welkom, maar mag slechts op door de organiserende vereniging aangewezen plaatsen in de baan.
  24. Het is niet toegestaan tijdens de wedstrijd te roken of vapen, dit geldt zowel voor spelers als flight-begeleiders als ook eventueel publiek.
  25. Het gebruik van mobiele telefoons is tijdens de wedstrijd verboden. Ook de flight begeleiders wordt verzocht het gebruik van de mobiele telefoon tot een minimum te beperken.
  26. De organiserende vereniging gebruikt een wedstrijdprogramma (bijvoorbeeld EGolf4U) voor de wedstrijdorganisatie en het bepalen van de uitslagen. Daartoe dienen alle deelnemers die aan de wedstrijd deelnemen op basis van hun GSN-nummer te worden ingevoerd. Na afloop van de wedstrijd worden alle kaarten van de deelnemers ingevoerd. Het programma bepaalt de uitslag voor de verschillende categorieën.
  27. De organiserende vereniging vult in de spreadsheet met deelnemers de stableford scores in van alle deelnemers. Deze spreadsheet met de uitslagen dient binnen 2 dagen per email te worden doorgestuurd aan de centrale organisatie van de Jan Rijk Jeugd Tour: janrijktour@gmail.com. Samen met een afdruk van de uitslag uit het wedstrijdprogramma (bijvoorbeeld EGolf4U).
  28. Idealiter worden de wedstrijduitslagen door het wedstrijdprogramma automatisch uitgewisseld met de NGF. Daarbij worden de handicaps van de deelnemers automatisch aangepast. Helaas loopt dit nog niet altijd vlekkeloos. Daarom dient door de coördinatoren van deelnemende verenigingen gecontroleerd te worden of de scores van hun spelers zijn verwerkt. Als dit niet het geval is, dienen de verenigingen ervoor te zorgen dat de scores alsnog worden ingevoerd en uitgewisseld met de NGF.   
  29. Deelnemers met baanpermissie spelen met handicap 54. Bij scores boven 18 punten (bij 9 holes wedstrijden) wordt de kaart bij de eigen handicapcommissie ingeleverd zodat zij een handicap 54 of lager krijgen.
  30. De JRJT-organisatie zorgt voor prijzen (centraal ingekocht) voor zowel de individuele categorieën als de dagprijs voor het beste verenigingsteam. In elke individuele categorie wordt per vijf deelnemers een prijs ter beschikking gesteld (maximaal twee per categorie). Zie ook aanvullende bepaling ‘uitleg klassementen’.
    De organiserende vereniging kan er zelf voor kiezen extra prijzen te geven (bijvoorbeeld voor de longest, neary etc).
  31. Na elke wedstrijd is er een prijsuitreiking en van alle deelnemers wordt verwacht dat zij hierbij aanwezig zijn.
  32. Om in aanmerking te komen voor de individuele seizoen prijzen per categorie, moet de deelnemer aan minimaal 3 wedstrijden hebben deelgenomen. De deelnemer moet aan de slotwedstrijd deelnemen anders gaat de prijs naar de eerstvolgende in het eindklassement. De klassementen worden opgemaakt aan de hand van de Best-of-3 stableford scores over de wedstrijden waaraan is deelgenomen. (Zie ook aanvullende bepaling ‘uitleg klassementen’).‌
  33. De seizoen winnaar ‘beste verenigingsteam’ ontvangt de Jan Rijk Tour wisselbokaal. Dit klassement wordt bepaald aan de hand van de Best-of-3 gemiddelde stableford teamscores over de wedstrijden waaraan is deelgenomen met drie of meer deelnemers. (Zie ook aanvullende bepaling ‘uitleg klassementen’).